منظومه شمسی چیست؟
 
سیاره ها...
مسابقه وبلاگ سازی آموزش پرورش ناحیه 1 بندرعباس مدرسه نمونه دولتی دکتر طاهره صفار زاده
 
 
پنج شنبه 20 مهر 1398برچسب:gama2,عاطفه,gama2, :: 14:51 ::  نويسنده : عاطفه.ب

 

منظومه شمسی (به انگلیسی: Solar System) یا سامانه خورشیدی سامانه‌ای متشکل از خورشید و آن دسته از اجرام آسمانی است که براثر جاذبه خورشید در مدارهایی پیرامون آن به دام افتاده‌ و می‌گردند.

این منظومه با فروپاشی یک ابر مولکولی غول‌پیکر در حدود ۴٫۶ میلیارد سال پیش به وجود آمد. بیشتر جرم این سامانه در خورشید متمرکز شده‌است. ۸ سیاره و ۴ سیاره کوتوله دور خورشید می‌چرخند که همه آن‌ها روی یک دیسک تقریباً مسطح به نام دایره البروج قرار دارند. در میان این ۸ سیاره، ۴ سیاره زمین سان (درونی) وجود دارد که شامل عطارد ، ناهید ، زمین، و مریخ می‌شود که از سنگ وفلز ساخته شده‌اند و از سیارات گازی کوچکترند. چهار سیاره دیگر که به غول های گازی معروف اند شامل مشتری، زحل، اورانوس، و نپتون می‌شوند. مشتری و زحل به طور عمده از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند در حالی که اورانوس و نپتون تا حد زیادی از یخ، آب، آمونیاک، ومتان تشکیل شده‌اند و به "غول‌های یخی" معروف اند.سامانه خورشیدی دارای اجرام بسیار کوچکتر از سیارات است. کمربند سیارکی که بین مریخ و مشتری نهفته‌است، به طور عمده از سنگ و فلز تشکیل شده‌است. فراتر از مدار نپتون، کمربند کویپر قرار داد که شامل اجسام فرا نپتونی است و عمدتاً از آب، آمونیاک و متان تشکیل شده‌است. در این میان، پنج سیاره کوتوله قرار دارد که به بزرگی سیارات نمی‌رسند اما بسیار بزرگ اند و شامل سرس، پلوتو، هانومیا، ماکی ماکی، و اریس می‌شوند. علاوه بر این، هزاران اجرام کوچک آسمانی در سامانه خورشیدی قرار دارند. در این میان می‌توان به دنباله دار، شهاب سنگ، و ماه اشاره کرد. هر یک از سیارات بیرونی توسط حلقه ی سیاره ای شامل گردوغبار و ذرات دیگر محاصره شده‌اند.

باد خورشیدی، یک جریان پلاسما است که به ایجاد حباب باد ستاره ای میان ستارگان و کرات می‌پردازد. احتمال می‌رود که سرچشمهٔ دنباله‌دارها ابر اورت باشد که هزاران بار از سامانه خورشیدی دور است. سامانه خورشیدی یکی از بازوهای کهکشانی به نام کهکشان راه شیری است که حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید... تقدیم به همه ی دوستداران علم نجوم... همه خوشبختیها و موفقیت که به من روی آورده از درهایی وارد شده است که آنها را به دقت بسته بودم .
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 542
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1